Jazykům Učeným k Vylízání

14. dubna 2011 v 20:00 | Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri |  :P
Přemýšlelo jsem.
Nemějte mi to za zlé, možná budou mé názory neúplné, nebo nedovysvětlené, ale zamyslet se nad nimi můžete - celý včerejší den jsem totiž přemýšlelo a napadla mne škola: z čista jasna, bez varování - padl výstřel! Články s vylizojazyčnou tematikou píši rádo proto, že tam nejlépe vypointuji svůj vlastní názor a řeknu vám ho. Myslím, že víte, že jsem stvořením tolerantním, ale snad také víte, že v některých ohledech se rádo ohradím svou pacičkou.

Stavím se vždy už ze svého zásadního přesvědčení za to, aby byl každý jiným. Aby se podpořila a vyzdvihla lidská i mimozemská individualita a v žádném případě nebyla ohraničena či úplně potlačena. Aby většina lidí neztrácela iluze kvůli většině lidí, kteří jim sny vymlouvají - ve své naduté lenosti, stacionárnosti nebo neschopnosti udělat krok kupředu. Výmluvy si lidé vymýšlí, banality nafukují do velikosti horkovzdušných balonů a na těch se unáší vzad nebo stojí. A na své sny zapomínají, a ty hnijí a hnijí a otravují jejich život - pomalounku...
Systém škol a vzdělání, jak jej vnímají učení učitelé, skutečně připomíná mlýnek na maso (po Floydovsku řečeno). Naženou studenty a přetvoří je v hmotu kapitalismu, která jej požene vpřed a bude hrabat a hrabat, a prasátka se napapají, co napapají, u korýtek jim po bradě tečou zbytky - co jsou kvapně sbírány do kelímků a chlemtány podřadnějšími podsvinčaty.


Nerozumím tomu, kam se chtějí ti strašlivě směšní a zároveň křečovitostí děsiví lidé ubrat. Kam chtějí dospět. Proč chtějí dospět. Proč se neohlíží na dětskou čistotu a neustále špiní duše a přetváří bytosti v dav a dav v ještě větší masu, která je zvolí a nebo je bude bezostyšně poslouchat.
Zkrátka tomu nemohu porozumět a kroutím hlavou nad tím, proč se snaží mi ve škole vtlouci do hlavy tolik nesmyslných, nepoužitelných faktů či nefaktů, proč mi podsouvají látku jako nejdůležitější nektar moudrosti světa - a že bez ní umřu; pokud to totiž vezmu doslovně, dle kantorů bych asi bez nasávání čísel, letopočtů a výpočtů trychtýřem dočista a na místě přestalo existovat. Budu vymázáno, moje já zanikne.

Myslím si opak.
Moje chlupaté já zanikne, když se naučím poslouchat neposlouchatelné, když budu ležet v neučených učebnicích a neustále si budu připomínat, že jsem součástí velkého kladkostroje na dollary a pozbydu citů - když si samo nebudu hledat zvláštní a úžasné novinky, které mě naplní. Nebudu samo sebou bez svých názorů a bez svých snů. Mé já se utopí ve vší té nezajímavosti, spočinu v šedivých, rozbředlých stránkách nicnedávajících knih, které nikdo nepsal s obohacením a proto, aby obohatil. Ne, má osobitost nikdy nezůstane na pospas.

Zaniká vaše já?

 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Le fille Ash Le fille Ash | E-mail | Web | 14. dubna 2011 v 20:33 | Reagovat

Ach, jaká pravda, Stvořeníčko. Je fakt, že učení je důležité a člověk by měl nabývat nových znalostí, avšak tím způsobem, že nás někdo do učení bude nutit a říkat, že zrovna bez toho nemůžeme být? To je nesmysl. Vždyť naše tělo je nastavené tak, abychom udělali přesný opak toho, co se nám řekne.
Také bych se nerada ztratila v knihách a podobných věcech... :)

2 KadetJaina KadetJaina | Web | 14. dubna 2011 v 20:35 | Reagovat

S tím vším co se děje kolem, školstvím, lidmi, kteří neumí jít sami za sebe a musí se pořád nějak přizpůsobovat davu, mám pocit, že i moje JÁ zaniká. Potom si ale někde v klidu sednu a začnu si přemýšlet nad svým, nad tím, co mě baví, jak můžu všechno dělat podle sebe a jinak. Že nepotřebuju být stejná jako ti v mase a doufám, že to zůstane. Že zůstane můj vlastní názor, moje vlastní záliby a nebudu se muset ohlížet po někom jiném, komu se snad moje chování nebude líbit.
Jestli někdy otočím, prosím, prašťte mě!

3 Benda z Monia Benda z Monia | E-mail | Web | 14. dubna 2011 v 20:36 | Reagovat

Nezaniká!
Vím přesně, kam tím míříš a co myslíš. Vidím to stejně...
Jenže jak víme - lépe se ovládá masa lidí, co vidí jeden cíl a jsou skoro stejní, než lidé, co se od sebe liší, každého zajímá něco jiného, každý dělá něco jiného, ví něco jiného...
A mají jiný sen.
Skupinu z klonů pošleě něco udělat a udělají to stejně. Rozdílní lidé ne. A budou se k tomu jinak stavět. A budou jinak reagovat. A vlastně můžou vše udělat jinak, než člověk prvně zamýšlel.
A z toho by přece nevydělali, že ?

4 Sikar Sikar | Web | 14. dubna 2011 v 20:51 | Reagovat

Moje já nezaniká. Poslední dobou se prohlubuje.

5 Jenny Jenny | Web | 14. dubna 2011 v 21:07 | Reagovat

Milé stvořeníčko, mluvíš mi dnes z duše! Četla jsem to s otevřenou pusou, protože zrovna tohle teď řeším ve svém životě. Neustále se dohaduji s rodiči, kteří mi berou mé sny a iluze a snaží se mě natlačit do mně nepříjemné reality... Cokoliv, co řeknu, odpověď je vždy typu: to není možné, to nemůžeš, tohle se přece nehodí. Ale já vím, že si můžu splnit všechno, co si usmyslím, bez ohledu na to, kolik času či námahy na to budu muset vynaložit.

Sakryš, když budu chtít jet na cestu kolem světa, tak pojedu, když budu chtít vylézt na K2, vylezu, když si budu chtít koupit pozemek na ostrově, koupím si ho. Věřím, že vše je možné, je to naivní?

A na jejich - slon si může myslet, že umí lítat jen do té doby, než si nabije chobot při dopadu je jediná odpověď - Dumbo! :-)

6 Babe Babe | E-mail | Web | 14. dubna 2011 v 21:15 | Reagovat

Selátko ve mě žije nejméně druhý život. A stále mám rádo vylízané jazky ^^.

7 Fantaghira Fantaghira | Web | 14. dubna 2011 v 21:28 | Reagovat

Upřímně doufám, že moje já nezaniká. Naopak mám pocit, že se projevuje víc a víc. Čím víc se musím učit chemii, psát protokoly z biofyziky, tím víc ve mně to já křičí, že tohle je šílenství. Ale pak tam je to druhé já, které oponuje s tím, že tuhle školu jsem si vybrala, tak to snad vydržím, protože toho magora před jméno chci. Občas není ani to dostatečná motivace, takže jsem si vymyslela plán, co budu dělat, až dostuduju, ale protože je to daleko, nechci to nikde říkat, abych to nezakřikla.
Gympl byl, co se učení týče, mnohem horší v tom, že jsem věděla, že půlku předmětů už nikdy potřebovat nebudu, ale stejně jsem se ta data (dějepis) a jména (taky dějepis) a vzorečky (matika) a slovíčka (němčina) a definice (zsv) musela naučit. Na druhou stranu jsem je zase den po písemce vesele zapomněla a byl klid.
Kdybys někdy mělo pocit, že se topíš, dej vědět. Hodím ti záchranný kruh.
(Nějak jsem se rozepsala...)

8 Mami Mami | Web | 14. dubna 2011 v 22:25 | Reagovat

Ještě se ani nenarodíme a už pro nás chystají čtyřstěnný chlívek. Z šedivého kvádru se dá těžko utéct, ale pokud ho vezmeme pouze jako ochrannou zeď a uvnitř si vystavíme svůj vlastní svět, nikdo nám ho nemůže zbořit.

Systém škol a vzdělání je jen zlomek celého systému. Přeji malému stvoření, aby přitom mlecím procesu zůstalo alespoň chlupatě kompaktní.

9 Sayuri Sayuri | Web | 14. dubna 2011 v 22:29 | Reagovat

Vybavil se mi film The Wall a ten neskutečně morbidní záběr na pomleté žáky.
Ničí já nemusí zaniknou, i když se ten daný člověk bude válet v neučených knihách. Vždycky je dobré znát obě strany. Dějiny, čísla, biologický vývoj... a proč ne? Základní škola nám dá základní znalosti, které potřebujeme k normálnímu fungování. Pokud budeme studovat dál, sami jsme si to vybrali. Někdo by řekl, že jsme se dobrovolně vydali na cestu ničení snů a fantazie, ale já bych to tak neviděla. Jsem ráda, že se do mě hustí tolik věcí, protože alespoň vidím, jak vypadá reálný svět, a o to líp si potom můžu vytvořit ten svůj, fantazijní. :)

10 Čerf Čerf | Web | 14. dubna 2011 v 22:50 | Reagovat

Myslím, že vědomosti by neměly být cílem ale nástrojem - a to o dost účinnějším než šroubovák nebo vrtačka. Nástrojem, který naše sny neničí, ale dokáže je povznést a rozšířit jejich záběr. Kdo o to stojí, ten si své já zachová a nikdo mu ho nedokáže vzít. A jen drobné osobní varování: Jestli chceš, aby ostatní ctili tvou individualitu, neházej je sám do jednoho pytle :-).

11 Vendy Vendy | Web | 14. dubna 2011 v 22:54 | Reagovat

Je mi z toho smutno, Stvoření přemýšlivé, protože to, s čím se potýkáš ve škole, je možná slabý odvar toho, s čím se budeš potýkat, až jednou nastoupíš do práce. I když, na rozdíl od školy, můžeš takovou práci změnit.( I když, ani to dnes není tak jednoduché.)
Osobně mi připadá, že nutit dítě do učení letopočtů je to nejmenší zlo proti tomu, k čemu lidi nutí takzvaní nadřízení... Někdy.
Ale myslím že chápu, jak to myslíš. Myslet je nežádoucí, stačí papouškovat.
:-?  8-)

12 pavel pavel | Web | 14. dubna 2011 v 23:54 | Reagovat

Vždycky jsem tvrdil, že co na dětech nepokazí rodiče, dokončí škola. Ale jsou i výjimky. Znám dobře jedny manžele, kteří vedou "kočovný" život a tak mají dovoleno učit své děti sami s tím, že jsou čas od času úřady přezkoušeny. Jsou to chytré a samostatné děti, jejichž život plný volnosti by jim mohl každý jen závidět.

13 ratuska ratuska | Web | 15. dubna 2011 v 4:43 | Reagovat

Učením letopočtů cvičíme paměť, zacházení s číslíčky útočí na logické uvažování :-D. Škoda, že jsem tyhle dovednosti už před nějakou dobou propila...

14 Tril Tril | Web | 15. dubna 2011 v 9:18 | Reagovat

Máš úplnou pravdu, ale snad to nebude tak zlé :-D co je nutné se nadrtit můžeš vždycky použít ve svůj prospěch a co tě štve, na to si udělat tahák (hehehe) :-D

15 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 15. dubna 2011 v 9:33 | Reagovat

Kocůr zůstane kocůrem.
Čtenář Blesku čtenářem Blesku.
Vřešťaň vřešťanem.

Ostatně používání "norimberského trychtýře" je známo už pěknou řádku let.

16 Storyteller Storyteller | Web | 15. dubna 2011 v 16:08 | Reagovat

Vás učitelé něco nutí? Já si ze školy beru, co chci a co nechci, nechávám být. Vždyť učitelé a školy jsou tu pro nás a je jen na nás, co si vezmeme, ne?

17 Vysmátá Vysmátá | Web | 15. dubna 2011 v 16:13 | Reagovat

Ne ne ne a ne! Pečlivě své já střežím a bráním ho před všemi těmi lidmi, kteří se ho snaží přetavit ze zlata kterým je na ocel kterou budou ostatní bít do hlav. Nikdy se nestanu ničím nástrojem a tvorem jehož jediným existenčním úkolem je přežít. Mým úkolem je jedině žít a užívat si, což je něco, co ostatní popírají. Nepotřebuji znát všechno, co mi ve škole cpou-potřebuji přátelé a svobodu!

18 ichos ichos | Web | 15. dubna 2011 v 19:17 | Reagovat

myslím, že máš pravdu, občas škola člověka semele a může být i škodlivá vůči fantazii a dalším "věcem". Záleží hodně, na jaké učitele narazíš, jakou školu si vybereš a kdo vlastně seš:) Já nemám ráda přebírání cizích myšlenek, jejich opisování a papouškování :-|

19 Dubious cat Dubious cat | Web | 15. dubna 2011 v 22:50 | Reagovat

we don't need no education... Vím jak se cítíš a bohužel nemohu říci nic jiného než, že s tím nejde nic udělat.Musíme zkrátka znásilňování naší kreativity a mozku přežít, ale my to zvládneme.. ty to zvládneš! Protože jsi chlupaté...

20 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 16. dubna 2011 v 13:34 | Reagovat

Jsem rádo, že tak hlasitě projevujete, jak vaše já nikdy nezanikne :-)
A jsem rádo i za ty, kteří mne varovali, popřípadě přidali svou trošku do mlýna a nebo malému stvoření za něco mírně vyčinili - a i těm, kteří přitakávají, moc děkuji. Jste nesmírně individuální stvoření, vždycky jsem vás tak vnímalo a vnímat budu, všechny, ke kterým chodím na planetku. Jinak by mi to tam u nich za nic nestálo, kdybych vědělo, že se nedrží svých názorů a neumí je projevit, třebas na úkor nesouhlasu.

[15]: :-)
Moudré a podnětně vysvětlující. Děkuji.

[16]: Žel, nutí. Do toho, co nás nebaví - chtějí, abychom bez rozdílu excelovali ve všech směrech. Inu gymnázium není dobrá volba pro nešikovné stvořeníčko...

[11]: Vím, jak to myslíš. Ještě, že jsem na Alfě a vždy budu :-D

21 E. E. | Web | 12. května 2011 v 12:19 | Reagovat

já to své já nedám. momentálně mám svaťák, ale připadá mi, že se mé já jakýmkoli informacím a snad i znalostem maturitní látky zcela a úplně a vysoce účinně brání.

takže dobrý. českým školským masomlejnkem projdu bez úhony. :-P

22 Veverka Veverka | Web | 19. května 2011 v 19:54 | Reagovat

Jako vždy, Ti musím dát za pravdu a souhlasně pokyvovat a tleskat pacičkama.:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.