Umětel

7. června 2011 v 18:11 | Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri |  B:-))
Celé pondělní poledne probádávalo jsem se pavučinkami mysli a snažilo se najít nějakou, na které ulpěla rosa a lze na ní ještě zabrnkat. A hle!
A tak zběsile hraji a zkouším, jestli mě někdo ve vesmíru ještě uslyší. Ony Alfské úvahy nejsou pranic mravokárné a tam těm, kteří by pořád mravokarnili (a ani se nenasnídají, jen aby ráno přemítali jak příšerně exhibicionistické to ráno je), nic nenabízím. Zato všichni, kteří si chtějí hlavu lámat v čtvrtiny a pak ji lepit zpět, těm myslím udělám radost.

Podíváme se na obraz a vidíme - plátno, destička nápisoidní, skrvna času... a co dále? "Umění," řekne vyučující výtvarné výchovy znechuceně. "Umění!" vykřikne umělec s baretem zasněně. "Umění?!" vzkřikne pohrdavec buřičský. "Nic," pronese zadumaný vesničan. Však zaměřmě se na výkřiky - tiše pronesené slovo má také váhu, ale představme si, že k nám dolehne jenom hlasitější řev označující nějak toto dílo.


Co lze a nelze vlastně považovat za umění? A jak můžeme vlastně to slovo chápat? Dobrá, já také umím pořád žvanit a nedělá to z mých chlupatých rtíků (specialita druhu Alfa Centauralis Malis) žádný umělecký objekt - a z vypuštěných pomyslných bublin a jejich obsahu to taky nedělá něco, nad čím by onen učitel výtvarné výchovy mávl rukou a řekl si, že to asi bude muset vysvětlit. A kdo vlastně určuje, nad čím má mávnout a popojít dál a co vysvětlit jako dílo zásadně umělecké? A jak vysvětlit? Osvětlit? Přeexponovat?(!)
Brodím se brodím všemi těmi myšlenkami a snažím se najít surovost onoho slova. Umění. To znamená "něco umět, něco dobře umět, něčemu se věnovat do zblbnutí až se nám to daří či narodit se s hbitostí sobě vlastní". To mě napadá první. Druhotná myšlenka přihopsá v zápětí: "umění, to znamená něco, co někdo označil za umělecké a tudíž velice originální nebo velice vystavováníhodné". Nu dobrá, ale kdo to určí - ten, kdo obraz napatlá nebo ten, kdo obraz uvidí?

Setkalo jsem se také s tvrzením, že ne vše musí být chápáno. Nuže dobrá! Nepochopitelné zůstává nepochopitelným, ať už se jedná o umění nebo třeba o tisíciletou ponožku. Většina pozemšťanů se o moderním umění vyjadřuje s takovou nechutí a takovým tím "ééh, blééh", však víte. Třeba to tak máte také - ostatně i já se snažím jaksi proniknout do tajů těch "skvostných plodů myslí umělců" a někdy se mi to nepodaří ani trošku... A možná je to právě tím, že neurčuje uměleckost ten, kdo přijde a řekne si "To je ale zatraceně magické!" ale ten, kdo přijde a řekne sám sobě: "Tohle vystavím, tak. A budou na to chodit. A bude to umění."
U mě ní. U něj. Ne u nás. Co je u něj nemusí být sdíleno mezi námi. A umělé už vůbec né.

Jsem zmatené z toho, co nabízí galérie ku vystavení, když to mnohdy vlastně pochopí jen noční hlídač, jemuž se zjevil ve snu kávový duch hrubého zrna a samotný vystavovatel. Ale snadná přístupnost zavání kýčem. A to bych se mohlo rozpovídat o tom, jak odlišit kýč od vkusu a přitom je mezi nim tak tenoulinká hranice... Raději řeknu, že pro mě umění znamená něco úžasného, nového a obohacujícího.
To zní jednoduše, možná i plytce, ale vězte, že tato slova nejlépe vystihují energii něčeho, co je pro mě "uměním". A co je pro vás umění, jak by jste si ho - sami sobě, svému srdci/mozku/bohu - definovali, jak by jste na něj alespoň mírně slovy dosáhli; a jaký je váš názor na uměleckost plynoucí z invenčního záměru nulového smyslu?


Jsem strašně zvědavé,
moje hlava je zapatlaná
i vypatlaná
všemi barvami všech pláten!

 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Sikar Sikar | Web | 7. června 2011 v 18:57 | Reagovat

někdy ani umění tvořit nemusíme. ono se stvoří samo.

2 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 7. června 2011 v 19:04 | Reagovat

"U" mění všechno.
"U" jest symbol úsměvu.

3 KadetJaina KadetJaina | Web | 7. června 2011 v 19:07 | Reagovat

Za umění považuju to, co mě obohatí. Nechápu změti koleček, trojuhelníčků a čtverečků rozmazané posmrkaným kapesníkem. Neobohacuje mě to. Raději si něco hezkého přečtu a budu se zamýšlet, nebo se podívám na obraz, který má výraz a hloubku. Vždyť kdyby z těch koleček udělali kolečka ozubená, ze čtverečků a trojuhelníčků domeček a kapesníčkem promázli les, aby vypadal jako ve větru, hnedle bych mohla začít o obrazu vykládat.
Jo, jo... Ale moderní umění... Stačí začít malovat levou rukou a křičet: "Hle, kreslím levou rukou, já, pravák!" a budu se prodávat až běda do běda... :-D

4 Vysmátá Vysmátá | Web | 7. června 2011 v 19:09 | Reagovat

Dle mého je uměním udržet si úsměv s tak děsivou budoucností, jaká nás očekává. 2012 se blíží, bojte se! muhahahaha :-D
Jinak umění jakožto pojem umělecký(:D) je dle mého důležitou sociální součástí. Umožňuje prvotní dělení lidí do skupin(tem se to líbí-těm ne) a je všeobecně prospěšné. Plus je občas krásné :D

5 Opti-Mystique Opti-Mystique | E-mail | Web | 7. června 2011 v 19:20 | Reagovat

Už abych začala tu hlavu rozpadlou na čtvrtiny skládat k sobě...
Umění beru jako velice spletitou věc, které většinou vůbec nerozumím a mám na něj naprosto odlišný názor. Ale to nejspíš bude chyba ve mně.
A musím uznat, milé Stvoření, na tvé závěrečné "fotce" ti to moc sluší ! :)

6 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 7. června 2011 v 19:31 | Reagovat

[1]: Pravda.
Vesmír je mnohovýznamný a mnohovrstevný a kdo ví, kde se co maluje a čmáruje?

[2]:
. .
U

[3]: Tak tak, obohacující plátna kterými lze navíc procházet jsou nejlepší. Ne - nejumělečtější! Já třeba kreslím tlapkou. A to jsem, prosím, obojetník, hermarukos! A neprodávám se nikomu, já jsem celé zdarmovní :-D

[4]: I to je um! :D Kápla jsi lehkého ochucení do mé vize, neboť to s dělením jsi podotkla trefně - jedněm se to líbí a jedněm ne. Ale myslím, že je to ještě složitější a spletitější - jedni dílo velebí proto, že to tak cítí a druzí proto, aby naoko vypadali sečtěle a velmi moudře. Jaké ze sebe dělají vnitřní hlupáky... :-)

[5]: To jsem moc rádo! Jakápak "fotka", fotka to je! Alfastroj už to jinak přebrat neumí. To, že něčemu nerozumíš nepramení z tvého pochybení - pramení o zkrátka z citu a já to naprosto chápu. Nedivím se a myslím, že i tenhle názor je pochopitelný! :-D

7 Jenny Jenny | Web | 7. června 2011 v 20:14 | Reagovat

Umění je to, co v člověku vyvolá nějaké emoce. Jakékoliv. Lidé se od věky snaží vyvozovat v ostatních pocity, nálady. Protože vyvolat je, znamená je tak trochu ovládnout. Což je tak nějak nejvýš. Rozum lze ovlivnit vcelku snadno, postoje taktéž... Ale ovlivnit emoce, to je už sakra vysoká laťka. A ten, komu se to povede, je umělec.

Umění by nás mělo duševně obohatit, ale dokáži si představit i takové umění, které v člověku vyvolá ne zrovna pěkné emoce. Z toho lze vyvodit, že umění nemusí být jen něco krásného, jak si někteří myslí (nebo si myslí i hůř - že je to něco krásného na pohled). Z pocitů jsou činy.

8 Fantaghira Fantaghira | Web | 7. června 2011 v 21:11 | Reagovat

Umění není umělé. Umění mění. Umění se musí umět.
Těžko se to vysvětluje. Osobně za umění nepovažuju bílé plátno s červeným čtverečkem urpostřed, nebo podobné patlaniny, které by zvládlo dítě ve školce, a vystavují se v galeriích a mluví se o hloubce, jakou mají. To ne. Když vidíte skutečné umění, řeknete si "Páni, to je něco." bez špetky ironie.

9 Naďa Naďa | Web | 7. června 2011 v 21:49 | Reagovat

Nejhorší je, když si někdo osobuje právo říkat co je a co není umění. Je to velmi křehká hranice ...

10 nazelenaly nazelenaly | Web | 7. června 2011 v 23:00 | Reagovat

Ahoj :)
Jsi můj velký vzor. Díky tobě padlo mé rozhodnutí začít s blogem. Mohlo by ses, prosím, juknout ke mně? Moc by mne to potěšilo :)

11 Tril Tril | Web | 7. června 2011 v 23:09 | Reagovat

Jé! :-D Starý známý problém, hehe... Zatím jsem teda k ničemu kloudnému nedošla, ale blééé dělám někdy taky, protože jsem sprosťák :-D  :-D  :-D Každopádně myslím, že takové malé chlupaté je velký umělec, zvláť co se všemožného hraní se slovy týče... :-D

12 alma-nacida alma-nacida | Web | 8. června 2011 v 8:57 | Reagovat

Podnětné! Souhlasím s Jenny, že: "Umění je to, co v člověku vyvolá nějaké emoce." Akorát bych ubrala z toho, že jakékoli. Občas se u nějakého, hlavně výtvarného, "umění" naštvu na lidi, kteří to autorovi žerou, když je to evidentní flákota. Umění je pro mě brána k jiným pohledům, jinému vnímání, případně jiným, paralelním vesmírům a duším. :-)

13 Mami Mami | Web | 8. června 2011 v 11:23 | Reagovat

Gratuluji k výhře v naší kreativní soutěži! Tvůj výtvor získal navzdory všemu hlasování speciální cenu za dílo s mimořádnou uměleckou hodnotou. Tvůj magický hrnek je již ve výrobě. Prosím o zaslání kontaktních údajů pro předání výhry.

http://mlecny-bar.blog.cz/1106/vyhlaseni-vitezu-souteze-challenge-ice-cup-2011

14 Gabriel Decay Gabriel Decay | Web | 8. června 2011 v 13:30 | Reagovat

naprosto s tebou souhlasím..když já se někdy dívám jakou hrůzu to tvořím chce se mi zvracet a pak když vidim konečný výsledek jásám radostí [1]:

15 Krabička Krabička | Web | 8. června 2011 v 14:37 | Reagovat

pro mě je umění něco, co na pozorovatele (popř. posluchače) působí nějakým estetickým dojmem, co je mu už na první pohled(poslech) blízké a přesto při každém bližším prozkoumání naskýtá možnosti nových a často krásných skutečností. Něco, co bylo vytvořeno s citem a určitou řemeslnou zručností a zkušeností(bez úbytku zdánlivé jednoduchosti a občas úmyslné naivity) :))

16 Mami Mami | Web | 8. června 2011 v 17:05 | Reagovat

Kde je hranice mezi uměním a neuměním si netroufám odhadnout, ale jedno je jisté, mé výtvory a umělecké záměry nechápe téměř nikdo kromě mě :-D

17 Veverka Veverka | Web | 8. června 2011 v 19:04 | Reagovat

Ty jsi samo o sobě umění. Neznám žádnou potvoru, a znám jich hodně, která je takhle super! :-)

18 izabelle izabelle | Web | 8. června 2011 v 20:03 | Reagovat

Nemám ráda slovo kýč, stejně jako moderní umění.
Na první hodině dějin výtvarný kultůry sme si říkali definici, jenže si jí už nepamatuju, navíc si ani nemyslim, že by to nějak pořádně vystihovalo a pojmenovávalo všechny pocity, který mám, když si to slovo byť jen pomyslím.

19 Johanka Johanka | Web | 8. června 2011 v 20:09 | Reagovat

Vše rozhodně nemusí být chápáno a po letech je z toho užitek: Našla jsem slohovku z devítky. Učitelka chtěla nahradit slovo hloupý jiným slovem a já dokola mlela "nepochopený". Měla jsem jí kvůli tomu celou přepsat. Nakonec jsem místo opravy pod slohovku napsala vysvětlení: "Když něco vidíte, tak se Vám to zdá hloupé, protože to nechápete. Já ale vidím, jak to nechápete a tak mi to připadá hloupé." Ze slohovky jsem dostala kuli, máma pranýř na třídních schůzkách a dojezd měl formu třídní důtky. Ale včera jsem tímhle příběhem rozesmála 11 přátel na facebooku! Pravé umění je nepřehlédnout, co přinese ostatním, byť je to něco zcela jiného, než člověk čeká.

20 Lucerna Lucerna | Web | 9. června 2011 v 20:07 | Reagovat

u umenia ma velke slovo meno autora.. :-D umenie sa tvori podla ceny dopitu.. :-)
vsak umenie podla mna je mat vlastny styl a svet, ktory sa prihovara ostatnym a zanecha vnich aspon malu smuhu s neho :-D umenie je vedet co a ako chces vyjadrit, vdychnut tomu kus svojej duse :-D

vsak umeni je aj rozdavat usmevy, je to kus vlastniho usmevu sktorym sa podelime :-D kked tak nad tym premyslam.. pocuj stvorenicko, ved ty si vlastne umelec! 8-) :-D

21 Vendy Vendy | Web | 10. června 2011 v 20:21 | Reagovat

V teoriích jsem se nikdy nevyznala a vždycky mi šla hlava kolem, když jsem slyšela (četla) recenze na nějaké výstavy. Tolik opisných slov a v podstatě o ničem! Paralelně mi to připomínalo květnaté a zcela nepochopitelné komunistické projevy.
Chápu, že když někdo vyžaduje recenzi na umění, tak ta recenze musí mít víc než jeden řádek a nestačí říct - lidi běžte na to, je to zážitek!
Tvoje zamyšlení nad uměním je opět neobyčejné, rozpitvané a hlavně je vidět, že se vesmírné stvoření opravdu dovede zastavit a zamyslet nad tím ,co vlastně vidí.
Moc se mi líbila větičky: "A možná je to právě tím, že neurčuje uměleckost ten, kdo přijde a řekne si "To je ale zatraceně magické!" ale ten, kdo přijde a řekne sám sobě: "Tohle vystavím, tak. A budou na to chodit. A bude to umění."
A přitom, jak jsem četla tvůj text, jsem si vzpomněla na jistý film Úsměv Mony Lisy, kde hrála Robertsová a vystavovala černobílou fotografii své matky. Studentky ji zavrhly jako kýč. A ona prohlásila, že to fotil umělecký fotograf. Studentky prohlásily, že je to tedy umění. Na základě čeho? Fotografie byla pořád stejná...
Ale to jsem odbočila.
Umění nemusí být jen v obrazech, umění je obšírné a všeobjímající. Je umění dobře uvařit, ale je tedy kuchař umělec? Umění je, ovládat se. Je tedy umělec každý, kdo se dokáže udržet a tvářit se mile za každé příležitosti? Nebo je to spíš um? A co je vlastně um? Znalost, praxe, zručnost? :-?  8-)

22 Shav Shav | Web | 12. června 2011 v 17:25 | Reagovat

Ano, já se jen velmi nekreativně přikloním k již řečenému výroku. Ano, umění, to znamená něco umět. A co je umění pro mne? Umění pro mne je, když někdo dokáže zatlouci hřebík. To já neumím.

23 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 12. června 2011 v 19:59 | Reagovat

[7]: Kloním se sem i tam ale s tebou opravdu souhlasiti mohu, milá Jenny. Máš pravdu - a totiž v tom, že emoce vyvolat, to už je opravdu síla.

[8]: Dokud černý čtvereček nepochoduje po galerijní místnosti, je to ještě dobré. Věz že vesmírné vernisáže jsou takových nadutých, pyšných čtvercovitostí plné! :-D

[10]: Milá Nazelenalosti!
A kde tvůj blog k naleznutí? Já již tam bylo a teď odkazuje mne to na neexistující blog! Velmi se omlouvám, zda-li jsem tě snad urazilo nebo nějak strašlivě zklamalo, já na to úplně zapomnělo... mám v poslední době mnoho školního hnusu ležícího na mé malé hlavince a teprve teď jsem se dostalo ve své zvědavosti ke tvému komentáři! Nemohu než být strašlivě šťastné i nešťastné zároveň... ještě jsem nikomu nebylo vzorem, mrzí mě, jestli jsem tě snad odradilo svou nepřítomností! Promiň!

[11]: Tak to děkuji velmi! :-D Žonglování se slovy, to by mi šlo...

[12]: Brána vnímání...
Vida!
A pak že jsem to dobře popsalo, vždyť tys to popsala lépe! Flákota určitě na Alfě zdomácní :-D

[15]: Kývot postačí? :-)

[16]: :D Mami, já bych je určitě pochopilo! Ale beztak - myslím, že když prohlásíš, že to je umění, nemineš :-D

[17]: To mě moc těší! :-)

[18]: Vida! Ale vždyť ta slova nevinná jsou...

[19]: Také se rádo vzpírám. Jenže závaží někdy převáží mou všeobecnou vratkost a já se zviklám špatným směrem... Jsi moc moudrá! :-)

[20]: Počúvám a tetelím se blahem! Vždyť tys tak krásně vypsala všechno, o co se snažím, o co usiluji... tys mi posvítila do duše! :-D

[21]: Ach, spletenec preclíkovitý z toho máme. Žvanit a zejména psáti o ničem je výsada žurnalistů. Jsem rádo, že ses pozastavila nad mým pozastavením a že jsem pro tebe dumavé - protože já si myslím, že vskutku lelkovat mi jde! :-)

[22]: :-) To jsi mě potěšila! Na třetí pokus to vždycky dám! :-D

24 ratuska ratuska | Web | 13. června 2011 v 19:44 | Reagovat

V umění se moc nevyznám, ale když se mi něco líbí, tak se mi to líbí, a je mi upřímně jedno, jestli je to opravdu skvost nebo kýč.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.